Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

pátek 2. listopadu 2007

O radaru (a připravované demonstraci)

Když..

jsem se předevčírem nebo kdy na Britských listech v článku o "nezákladňáku" dozvěděl, že 17.11. se bude v Praze konat demonstrace, měl jsem zprvu obrovskou radost. Čekal jsem na ten okamžik hodně dlouho, už od počátku co sleduju vývoj iniciativy Ne základnám.

První smutek na mě přišel hned vzápětí, když jsem si uvědomil, že se nebudu moct účastnit, protože jsem v Malaze.

Druhé rozčarování jsem zažil, když jsem viděl oficiální leták.

Bohužel, demonstrace byla pojata z jiného úhlu, než jsem očekával. Očekával jsem demonstraci proti radaru, nikoli "za demokracii". Používám slova "bohužel", protože si myslím, že to nebyl ze strany organizátorů dobrý tah. Jistě měli pro tento krok své důvody, a já celkem tuším jaké, ale.. (!) Lidé tyto důvody nepochopí, lidé totiž nemají souvislosti!

Jen hrstka lidí si hodinu denně kazí náladu čtením pesimistických zpráv ze světa a utvářením si vlastního názoru. Naprosto drtivá většina lidí se takovými věcmi nezabývá a raději provozuje vlastní zájmy, co jim přináší uspokojení, nikoli rozčilení. Pochopitelně! Tomu se nemůžeme divit, já jsem byl dřív taky takový - dokud se problém radaru nestal natolik akutním, že už jsem prostě dál nemohl jen tak sedět a dělat, že se mě to netýká. Vedlejším efektem pak byl začátek zájmu i o jiné věci, zájem o pohled ze širší perspektivy, aktivní získávání informací namísto pasivního. Abych ale neodbočil..

Obávám se, že v očích lidí se tento leták bude jevit jako něco na způsob "hysterický projev aktivistů", což je samozřejmě není pravda, ale bohužel, vím jak bych to vnímal já, kdybych o problematice věděl kulové a pořádně o tom předtím nepřemýšlel - dost podobně.

Každopádně, demonstrace myšlenku "ne radaru" v sobě obsahuje pořád. Nemusíte souhlasit s celým "demokratickým" textem letáku, můžete si přece udělat svůj vlastní transparent, prezentovat svůj vlastní názor. Hlavně ale máte možnost konečně vyjádřit svůj postoj tak, aby to "slyšel" někdo kompetentní! Nadáváním v hospodě u piwa nic nezměníte, to je vám jasné. Pokud skutečně chcete něco změnit, musíte pro to něco udělat. Vzpomínáte si na třetí Newtonův zákon? "Každá akce vyvolává reakci.." Jakou reakci vyvolává "žádná akce" si jistě můžete vyvodit sami..

Měl jsem na toto téma rozhovor s jistou osobou A, která byla natolik laskavá, že mi dovolila ho zde zveřejnit. Možná máte i vy podobné otázky, rozhodně si myslím, že to stojí za přečtení.. Očekávám žhavou diskusi! :)
###
### Partial History Log
### Crysman (ICQ: 109452166) - A (ICQ: XXXXXXXXX)
### (generated by history++ plugin)
###

[1.11.2007 15:54:51] A:
Je...promin. Tak az budes mit nekdy cas, rada bych se optala na tvuj "odborny":) nazor na radar, preci jen jsi neco jiz procetl..

[1.11.2007 15:56:44] A:
Nevim, proc by ten radar mel byt az takove zlo...

[1.11.2007 15:57:17] Crysman:
ptas se ze spatne strany. prvni otazka je: potrebujeme ten radar?

[1.11.2007 15:57:44] A:
Myslis, ze nee?

...
[1.11.2007 15:58:27] Crysman:
Samozrejme ze ne. Ty si myslis, ze ten radar NAS ochrani?

[1.11.2007 15:58:54] Crysman:
Absolutni nesmysl, ten radar sem Americani nechteji dat proto, ze sou na nas hodni a chteji nas ochranit. LOL

[1.11.2007 15:59:19] Crysman:
To je nad slunce jasne, chteji si posilit sve mocenske postaveni vuci Rusku a Cine

[1.11.2007 16:01:51] A:
Jenze ja myslim, ze prave diky "drzeni si pozic" je nas svet jeste pohromade. Kdyby jen jeden stat mel napr. jaderne hlavice, citila bych se mozna vic blbe nez ted, kdy jich je vic, a navzajem se "drzi v sachu"...

[1.11.2007 16:02:08] Crysman:
Kdyz tu bude radar, bude to pro nas vic nebezpecne nez bez neho. Kdyz se Spanelsko zacalo podilet na valce v Iraku, hned tu meli bomby v autobuse!

Teroristi nepouzivaji atomove zbrane, proboha. Teroristi pouzivaji kalasnikovy a sebevrazedne atentatniky. Radar nas neochrani proti terorismu. Je to presne naopak, pritajne to sem pozornost protiamerickych extremistu

[1.11.2007 16:03:31] Crysman:
Ano, jen jeden stat s jadernymi hlavicemi je spatny. Ale dlouhodobym cilem musi byt ODzbrojovani sveta, ne zbrojeni!! To prece musi citit kazdy nemilitantne smyslejici clovek

[1.11.2007 16:04:07] A:
Dobre. A ted si polozme otazku: Je toto realne?

[1.11.2007 16:04:11] Crysman:
ano

[1.11.2007 16:04:46] Crysman:
ok, kdyz vsichni budou rikat "to neni moje vec, ja o tom vim prilis malo", tak samozrejme ne

[1.11.2007 16:05:51] A:
JOJ, ty zacinas byt nejaky naostreny :)

[1.11.2007 16:06:38] Crysman:
k cemu NAM bude radar, ktery ma chranit Ameriku? To, ze bude chranit i ostatni staty.. ha! To je jenom vedlejsi efekt, kterym se stimuluje..

a zasadni otazka> pred cim nas ma vlastne chranit??

[1.11.2007 16:06:48] Crysman:
ano, je to vazna vec, proto jsem naostreny

[1.11.2007 16:07:25] Crysman:
opravdu zijes ve strachu ze na nas spadne atomova bomba?

[1.11.2007 16:07:29] Crysman:
ja teda ne

[1.11.2007 16:07:37] A:
Ja myslela, ze nas ma chranit pred hnusovecma..

[1.11.2007 16:08:19] A:
A myslis, ze kdyz to tady postavi, tak se stane neco spatneho? Taky si myslim, ze jsme prilis mala zeme na to, aby jsme nekooperovali..:(

[1.11.2007 16:09:39] Crysman:
zadny stat neni tak hloupy, dokonce ani teroristi, aby znicili sami sebe! Pouziti jadernych zbrani = sebevrazda, protoze protiutok by byl naprosto zdrcujici.

Amerika buduje protiradarovy system, aby tuto rovnici porusila. A tim sem odhalil nejvetsi zlo.. Amerika chce, aby "pouziti jadernych zbrani = sebevrazda" platilo pro vsechny, jenom ne pro Ameriku..

[1.11.2007 16:09:49] Crysman:
uz to vsechno vidis?

[1.11.2007 16:10:53] Crysman:
A az Americe hrabne (jakoze to neni nic nerealneho).. co se stane pak? Ci "radary" nas ochrani pred timto vojenskym gigantem??

[1.11.2007 16:11:53] A:
No, jenze zbrane a prostredky moci se vyvijeji. Kdyz si Amerika postavi radar, tak si ho Rusko postavi taky. A Cina treba taky. A kdyz si ho nepostavi u nas, myslim Americani, tak si ho postavi u Polaku, kteri jim uz ted lezou do zadku. Ale asi je pro Amiky lepsi dat viza 10 ml. Cechu nez 40 ml. Polaku..

[1.11.2007 16:13:07] Crysman:
Aha, takze Tobe nevadi myslenka "vzajemneho predzbrojovani"?

[1.11.2007 16:14:32] A:
Nevim, jak ji zabranit. Myslim, ze se muzu doma vztekat a nebo se nevztekat a zbrojit se bude dal, svet se kvuli mne nezastavi. Takze otazka je, jak muzeme my, Cesi, reagovat, a co to zpusobi? Zabranime necemu? Ja myslim, ze odpoved na tuhle otazku zname oba.

[1.11.2007 16:15:18] Crysman:
A jeje.. proste.. bys musela toho videt vic..

vis kolik dava do zbrojeni Amerika a kolik Rusko? Amerika ma tak naslapnuto, ze ma technologickou i kapitalovou prevahu nad jakoukoliv jinou zemi. Amerika je ten stat, ktery vytvari nerovnovahu ve svete!

[1.11.2007 16:15:40] Crysman:
Jestli chces, tak Ti ty cisla nekde najdu

[1.11.2007 16:16:27] Crysman:
"kvuli mne nezastavi"
..ale muze! aspon na nasem uzemi! muzes vyjadrit svuj nesouhlas

[1.11.2007 16:17:15] A:
NO, mmuzu napsat treba petici, kterou si Amerika vytre hadej co?

[1.11.2007 16:17:56] Crysman:
Petice proti radaru uz davno existuje, podepsat ji muzes i v Brne. A Ameriky se vubec netyka, tyka se nasich posahanych politiku, NASI vlady, ne Ameriky

...
(účastněné strany změnily téma hovoru)

Při čtení vemte, prosím, v potaz, že obě strany mohly být značně rozrušeny a rozptylovány jinými věcmi. Nejednalo se o konferenci, nýbrž o neplánovaný rozhovor. Některé výroky by se jistě daly formulovat jinak. Pro autentičnost je však zachováno původní znění.

Tak, a teď mi sem můžete nalupat spoustu komentářů o tom, jaký jsem naivní hysterický rebel, co využívá svůj blog k propagandě svých chorých názorů - jen, prosím.. komentáře k věci! Nerad bych tu měl takové skvosty, co se objevují na některých veřejných fórech..


[±] zobrazit/skrýt více/méně

7 komentářů :

Anonymní řekl(a)...

Martine,
líbí se mi Tvůj zápal v protiradarové aktivitě a plně jej respektuji. Bohužel jej nesdílím a jsem jiného názoru. Asi to bude tím, že už jsem ta starší generace... Pro mě je bližší heslo: "Kdo je připraven, není překvapen". Historie ukazuje, že je (bohužel) většinou na světě první nová a mocná "zbraň", zatímco "protizbraň" vždy s malým či větším zpožděním. Termínem zbraň nemám na mysli jen HW typu kulomet či A-bomba, ale především ideologii zla, teroru a protilidskosti, ať už pramení z jakýchkoliv zdrojů. Tato ideologie je tak silná a disponuje takovými prostředky, že boj proti ní ve stylu "máme holé ruce" není a ani nemůže být dostatečně účinný.
Toliko můj názor, i když vím, že Tě asi "nadzvedne" způsobem: "ááá, další se strašákem terorismu!"

Der alte Gärtner

crysman řekl(a)...

Nic mě ze židle nenadzvedává, nejsem až takový radikál jako nejmenovaný známý :)

Jsem rád, že's přispěl do diskuse, je třeba vést v této věci dialog a poslouchat argumenty obou stran.

Každopádně, teď musím jít na minivýlet, takže to budu komentovat později, až bude víc času to řádně vstřebat..

crysman řekl(a)...

Tvé argumenty o "holých rukách" mají něco do sebe. Zkusím teď být na chvíli víc "probezpečnostní". Pakliže uznám, že hrozba terorismu je pro nás vážná, mohl bys mít pravdu kdyby radar byl postaven primárně za účelem chránit nás, nikoli jako vedlejší efekt, a byl obsluhován českými vojáky. Nevidím důvod, proč by tu měla být americká posádka. Pakliže radar má chránit nás (což jistě není pravda, ale předpokládejme na chvíli, že ano), proč ho má obsluhovat Američan? Jako že naši vojáci jsou tak hloupí, že by to nezvládli?

A proč by měla mít Amerika protiraketový monopol? Mě to docela děsí. Proč když Rusko po skončení studené války stáhlo svoje zbraňové systémy z Kuby měla o pár desítek let později Amerika začít rozmisťovat svoje Rusku za humny? Mně to přijde dost podobné jako tenkrát.

Tebe ani trochu neděsí stále více vzrůstající vojenská převaha jednoho státu (Ameriky) nad zbytkem světa?

Anonymní řekl(a)...

Mě neděsí představa vzrůstající vojenské převahy Ameriky, mě děsí vzrůstající síla "těch druhých". Ameriku beru v této souvislosti asi jako silného bráchu, který, když jde s tebou po ulici, tak si na tebe Štětináč s Dlouhým Bidlem netroufnou. Do té doby, než necháš jednoho dne bráchu doma...
Píšeš o protiraketovém monopolu - nebýt jeho a politiky pana Regana, Sovětský Svaz by se neuzbrojil až ke svěmu konci, nepřišel by Gorbačov s Pěrestrojkou, nepadla by Berlínská zeď a my bychom se na západ možná pořád dívali přes Železnou oponu.

crysman řekl(a)...

1. Aha, takže Amerika je hodná a tedy může mít vojenskou převahu - nejen nad "druhými", ale pro jistotu nad všemi. A to je správně?

2. A jakožto mladšímu bratrovi se Ti líbí představa, že se Ti Tvůj silnější bratr snaží diktovat, s jakýma hračkama si máš hrát? A pro jistotu si do nich dá ještě dálkové ovládání, aby sis náhodou "nehrál špatně"!

3. Proč bych se měl bát nějakého Štětináče a Bidla, kterého znám jenom z televize, nikdy jsem ho nepotkal a nikdy mě neohrozil!?
Jasně, opatrnosti není nikdy nazbyt, takže jakožto opatrný pan Johnson pro jistotu zajdu do obchodu ze zbraněmi a zaminuju si barák. A protože v televizi říkali, že Štětináč je fakt zlý, radši bych měl zaminovat i sousedovic pozemek. Soused sice bydlí až za potokem, ale což, opatrnosti není přece nikdy nazbyt..

4. Je zásadní rozdíl mezi "nechat (!) se doprovázet silnějším bratrem" a "být neustále pod dohledem silnějšího bratra" (Big brothera)

5. Ad Regan, studená a poválečné: To bych stejně tak mohl vyrukovat s něčím z té temné strany, třeba s Vietnamem. Ale abych byl konstruktivní, to je něco jiného přece, to byly jiné situace.. Přiznám se, že o tomto moc načteno nemám, ale podle mě to nejde srovnávat. Tady potřebuju pár dní času na studium.. Hlavně rekapitulovat oficiální důvody pro invazi do Iráku atd..

6. Tahle "two man rodinná show" co tady vedeme je dost obskurní, nechce se někdo přidat? :)

Adelka řekl(a)...

Ok. Co dodat, snad jen, ze v tomto pripade, promin Maru, stojim za tvymi rodinnymi prislusniky:)

crysman řekl(a)...

OK, balím to, to nemá cenu.

Žádná skupina se nemůže bavit o diferenciálních rovnicích, jestliže se v ní vyskytují jak lidé, kteří umí sotva derivovat, tak lidé, co svůj volný čas tráví řešením Maxwellových rovnic. V takové skupině půjde debata vždycky do pr..

Škoda že čtení těch všech sraček je natolik vyčerpávající, že se nejspíš nikdy nedostanu k napsání nějakého resumé.

A vůbec, proč bych to vlastně měl dělat?! Hehe, jsem fakt pošahaný. Dyť takových resumé a článků (navíc lepších a komplexnějších) už je na netu (a nejen tam) spousta. Když to lidi nezajímá, nebude je to samozřejmě zajímat ani ode mě. No, aspoň k něčemu ta diskuse tedy přeci jen byla..

Kdo by přece měl zájem někdy v budoucnu, pokusím se nashromáždit seznam nejlepších odkazů a zdrojů, který pak můžu dát k dispozici. Vzhledem k tomu, že to bude čtiva a videa asi tak na 70 hodin čistého času, očekávám nulový zájem. To já jen tak, ventiluju z dnešního slunce nashromážděný optimismus..

Adios