Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

neděle 3. srpna 2008

Nedělní dvojice zajímavostí

Pro dnešek jsem si pro vás nachystal dvojici zajímavých věcí, co mě minulý týden zaujaly. První, ze článku na Technetu, je velmi zajímavý nůž; druhá, přímo z ulice Prahy, dost zajímavá motorka.

zdroj: images.knifecenter.com
"vosí nůž" tak zvláštní? Vypadá na první pohled dost obyčejně, ale možná jste si všimli podivného tlačítka u rukojeti. Po stisknutí tohoto tlačítka se z nádržky v rukojeti instantně uvolní stlačený vzduch ústím ve špičce nože. Množství vypuštěného stlačeného vzduchu odpovídá asi basketbalovému míči, efekt při spuštění po zabodnutí "do živého" je naprosto zničující (viz přiložené video WASP Injection Knife vs. Watermelon). Znalí fyziky si už možná odvodili, že takto rychlým vstříknutím velkého množství plynu dojde k prudkému ochlazení, čili prakticky okamžitému zmrazení tkáně či orgánů v místě zásahu.
Tak čímpak je tento

Nůž je prý určen pro obranu před nebezpečnými predátory (žralok, medvěd atp.), ale jak se píše na Technetu: "Nůž má 100% smrtící účinek, a proto jeho zneužití děsí policii a bezpečnostní odborníky na celém světě..." Mě to teda děsí taky. Když si představím, že vás na místě zabije jedno jediné bodnutí nože, což je celkem běžná pouliční zbraň, tak z toho rozhodně nemám dobrý pocit. Cena: $380 (cca 5 700 Kč)


elektrická motorka Tento pěkný skútřík značky Vectrix zaparkoval nějaký pán v Praze u Jungmanova náměstí. Nějací cizinci se ho začali (anglicky) vyptávat, co že to je za podivný motocykl bez výfuku, což mě zaujalo, a tak jsem se taky přidal do konverzace. Onen sdílný pán nám vysvětlil, že se jedná o elektrický skútr, dojezd má prý na jedno nabití asi 100 km, rychlost 100 km/h. Motorka má nulové emise, nevydává skoro žádný hluk (narozdíl od kvičících zlých skútrů), po vybití ji prostě zapojíte do zásuvky nabít jak mobil :)
Fakt mě učaroval - do města naprosto ideální věc, takže jsem ho blíže prozkoumal ještě na stránkách výrobce. Uvedené specifikace:
Max rychlost: 100 km/h
Dojezd: 55 - 90 km
Akcelerace: 0-80 km/h za 6.8 s, 0-50 km/h za 3.6 s
Hmotnost: 232 kg
Dobíjení: 3 - 5 hod. (2.5 hod. na 80%)
Životnost baterie: cca 1700 cyklů (což je asi 10 let)

Prostě suprová mašinka - hlavně to výborné zrychlení mě docela překvapilo (!), na to, že to fičí na elektriku.. A cena? $8,795 (cca 133,000 Kč). Už se těším, až to bude stát nějakých 80 tisíc, to už by bylo (vzhledem k ušetřeným nákladům a poskytnutému výkonu) dostupné skoro všem.


WASP Injection Systems, Inc., technet.cz, Vectrix Corp.

6 komentářů :

Anonymní řekl(a)...

No, trhací nůž komentovat nebudu, to jsi popsal hezky sám...
Skůtřík se mi skoro líbí. Asi nejvíc by mi teda vadilo, že je vážne HODNĚ těžký. Asi bude dost velký a na to, jak je velký, je dost pomalý. Takže na co to vlastne je? Do města neohrabané a na cestování pomalé nemluvě o malém dojezdu. Naštěstí se vyrábí i jiné menší elektrické skůtry, co jsou i cenově dostupnější. Jedna prodejna je třeba na Pionýrské.
Tento stroj má štěstí, že je skůtr a nehraje si na nic jiného. Tím chci říct to, že u skůtru je primární jeho praktičnost (i když o tohoto může být diskutabilní). Kdyby se tvářil jako normální motorka, každý alespoň trochu srdcař motorkář se ti na to vykašle i kdyby to jelo 250 a melo dojezd 1000...

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

Tyo, se mi nezdá, že by byl pomalý. Ve městě stejně víc jak kilo nedáš, a akceleraci to má výbornou.

Těžký je, to jo - je to holt elektrika, no. Beztak to je těma akumulátorama. Narozdíl od skútru to ale uveze v poho 2 lidi, aniž by to vydávalo zvuky jako obrovská rozpadající se vysokorychlostní vrtačka.

Osobně vidím jediný problém v ceně, těch 200 kg já utlačím v pohodě. Výkon je podle mě dobrý, a HLAVNĚ, je to zero-emission a nulová údržba :)

Anonymní řekl(a)...

230 Kilo je vážně hodně. Je to víc, než silniční motorky. Tahat na chodník bych se s tím nechtěl. V žádném případě se to co do obratnosti nemůže zdaleka rovnat běžným skůtrům. Ale tím rozhodně nechci říct, že to je nepoužitelné. Nulové emise (kromě těch z elektráren, ale ty jsou téměř zanedbatelné) levný a ekologický provoz (elektrika jde ziskývat obnovitelných zdrojů na rozdíl od ropy) - to jsou k***a silný argumenty. A navíc nízký hluk... no ale když nad tím přemýšlím, nedávno mě málem přejel ošklivý Prius, protože jsem ho proste neslyšel.

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

No, ono taky to moje "skútr" je dost zavádějící. Neznám skútr, co mi z 0 na 80 zrychlí za necelých 7 vteřin. Ona je to spíš motorka.

To s tím hlukem je docela zajímavý postřeh. Že by se v budoucnu do elektrovozidel instalovalo nějake zařízení generující hluk - aby je chodci slyšeli? :)

Anonymní řekl(a)...

Z 0 na 80 pod 7 vteřin zrychlí í některé vypimpované padesátky. po zadním :-D
S tím generátorem hluku - třeby by sis mohl vybrat, jaký hluk to bude dělat. Určitě bych chtěl neco velikosti Smartu, co dělá kravál jako traktor nebo bagr. Nebo sekačka na trávu...

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

:))