Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

neděle 28. dubna 2013

O autostopu, zklamání, a proč vlastně stopuju

Dnes jsem u nás na Moravě stopoval dopoledne domů. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdybych si na tom neuvědomil pár věcí.

Předně, v posledních letech se mi zdá, že stopovat je čím dál obtížnější. Když jsem na VŠ jezdíval domů (před cca 10 lety), nebyl problém chytit stopa, zatímco teď není neobvyklé, že mě míjejí desítky aut... řada z nich úplně bez zájmu. Někteří alespoň komunikují (tradičními i netradičními posunky), jiní dělají, jako byste tam vůbec nebyli - u některých jsem měl dokonce pocit, že je to snad obtěžuje, či co, že si dovoluju to na ně zkoušet...

zdroj: wikimedia.org
Konkrétně dnes se mi nepodařilo nikoho stopnout hodinu a půl. Přitom jsem stál na skvělém frekventovaném místě před hlavní křižovatkou, kde byla už dlouho před ní 60ka a příjemné místo s asfaltem až za krajnici, kde se dalo pohodlně a bezpečně zastavit.

Přišlo mi to smutné, přijde mi, že to odráží atmosféru ve společnosti, charaktery a chování lidí i na jiných úrovních - viz články se sociální tématikou (zkuste klíčová slova "individualismus" či "materialismus"). Sám jsem měl pocit inklinace k individualismu ve smyslu "jak vidno, spolehnout se můžeš jen na sebe" - chuť otočit se na patě a vzít to nějakým hlubokým lesem domů - někudy bez lidí, bez civilizace...

A proč teda vlastně stopuju?

  1. protože to není nudné, je to nekonvenční, rozmanité, dobrodružné...
  2. protože je to ekologické - člověk, kterého stopnete, tak jako tak už někam jede - vy jste poptávku po jízdě (tedy typicky spotřebě benzínu/nafty) nevytvořili
  3. protože obvykle se u toho hezky projdu
  4. protože je to společenské, lidské - někomu pomoci - teď někdo mně, příště já někomu
  5. protože je to levnější
  6. protože tím pomáhám udržet fenomén stopování při životě - čím méně lidí bude stopovat, tím více to bude neobvyklé, tím méně s tím řidiči přijdou do styku, tím více se toho řidiči budou bát...

Tedy... *THUMBS UP*!


PS: prosimvás, pokud někdy stopujete, vybírejte s rozmyslem místo, kde tak činíte - na hloupém/nebezpečném místě vám nikdo chtít zastavit nebude. Už jsem viděl pár odstrašujících případů...

Žádné komentáře :