Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

úterý 11. října 2011

Víte, kdo má kromě Vás kontrolu nad Vaším bankovním účtem?

Nedávno se mi stala zajímavá věc. Koukám do transakční historie ve svém e-bankingu a vidím stržených 90 EUR, které šly do nejmenované autopůjčovny v Malaze. Cože?!

zdroj: http://s3.images.com/
Ano, v srpnu jsme si tam půjčili auto, vše jsme zaplatili, včetně pojištění, a auto v pořádku vrátili. A na konci září mi mizí 90 EUR z účtu? Jen tak, bez mého vědomí...

Nasírám se a píšu do oné půjčovny, co že to má znamenat. Také píšu své bance, jak že je možné že si někdo může z mého účtu strhávat peníze - že na základě čeho? A pokud může autopůjčovna, kdo všechno ještě? Píšu, že jsem měl za to, že peníze musím někomu poslat, aby mohly být strženy, a že jedinou výjimkou, o které je mi známo, je inkaso.

Banka vzápětí odpovídá:
Dobrý den,
pokud autorizujete platbu kartou, obchodník si může požádat o zaúčtování a stržení částky z Vašeho účtu. V případě autopůjčoven je běžná praxe, že si půjčovna zablokuje určitou částku na Vašem účtu a poté může zaúčtovat i případné další poplatky za škody na autě atd. Toto by Vám měl obchodník sdělit a mělo by to být uvedeno i ve smlouvě. V případě, že jste přesvědčen o neoprávněném zaúčtování částky, můžete podat reklamaci karetní transakce. Kontaktujte prosím ..., operátor může zadat reklamaci. Naše banka prostřednictvím asociace VISA požádá o doložení oprávněnosti stržení částky, v případě neoprávněného stržení budou peníze vráceny.

... To mě překvapuje - nic takového jsem netušil. Měl jsem dojem, že můj účet ovládám já. No, není tomu tak (!) Tedy jsem se dotázal, zdali je pak možné jim ten přístup znemožnit a jak vůbec zjistím seznam osob (i právnických), které mají oprávnění kdykoliv si u mě strhnout libovolnou částku? A že mám zájem, aby takovýto seznam osob byl co nejmenší...

Banka rychle odpovídá:
Dobrý den,
neexistuje seznam osob, které mají, nebo nemají právo si něco strhnout. Pokud je obchodník, mající terminál, nebo internetovou platební bránu, zaplatíte a platbu autorizujete (PIN, podpis, CVV kód), pak má možnost si platbu zaúčtovat.

Což - pokud to správně chápu - znamená, že kdekoliv kdy autorizujete platbu, tak od té chvíle má onen obchodník možnost si kdykoliv z vašeho účtu strhnout libovolnou částku bez vašeho vědomí. Jsem frustrován a dělím se o to s vámi...

PS: Rozjela se nám tu v komentářích zajímavá diskuse, ve které se dozvíte další podrobnosti, jak že to je s těmi autorizacemi a strháváním částek. Díky moc Alťošovi za podrobné informace.

zdroj: e-mailová komunikace s mou bankou, můj e-banking

5 komentářů :

Unknown řekl(a)...

Martine, zajímá mě jakým způsobem proběhla platba. Na terminálu, případně sdělením údajů? Diktovals někomu číslo karty? Vyplňoval ho někdo někam?

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

Platba proběhla standardně na terminálu - karta, PIN...

A jak z banky píší o smlouvě (...Toto by Vám měl obchodník sdělit a mělo by to být uvedeno i ve smlouvě...) - žádnou smlouvu jsem nepodepisoval. Podepisoval jsem jen jednu A4, kde o tom nic není. Je možné, že to mají ve všeobecných podmínkách - ale ty jsem nečetl.

Unknown řekl(a)...

Martine v podstatě pokud provedeš autorizaci, tak potom může skutečně dojít ke stržení jiné částky při takzvaném dokončení předautorizace. Jedná se o jiný typ transakce než je platba. Taky je tam nějaký maximální časový úsek od autorizace do dokončení - zpravidla 14 dnů.
Transakce je označena jako autorizace nebo předautorizace (preauth) na účtence z terminálu. Je to povinný údaj. Ihned tedy víš, jaká transakce na terminálu proběhla a pokud nesouhlasíš, můžeš požádat okamžitě o storno transakce.

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

Účtenku už bohužel nemám :( Časový úsek to byl jistě delší, neb kartou jsem platil 16.8., zatímco ke stržení došlo 11.9.

Každopádně, díky za info. Jestli to správně chápu (?), tak pokud není na účtence "preauth", je to bezpečně jednorázové. Je tak?

Unknown řekl(a)...

V podstatě ano. U obyčejného prodeje je možné také za jistých podmínek měnit částku (tzv. adjust), ale tam je vyžadována znovu plná autorizace, takže bez tvojí přítomnosti to není možné.

Trošku se divím té dlouhé lhůtě, ale nemůžu vyloučit, že ve Španělsku jsou lhůty pro dokončení předautorizace takto výrazně delší.