Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

pátek 12. října 2012

Malé pozastavení nad českou methanolovou kauzou, detekce methylalkoholu

methylalkohol (CH3OH)
zdroj: wikipedia.org
Přestože nemám televizi a většinu času kolem tuzemské methanolové kauzy na přelomu letošního léta a podzimu jsem byl mimo ČR, tato záležitost mi stejně neunikla, neb se prostě o ní mluvilo všude a pořád (noviny v letadle, zprávičky na Internetu a facebooku, televize v hospodě, televize u rodičů doma...) - téměř se tomu tématu nedalo vyhnout...

Tipuju, že kdybych televizi a tisk (média) sledoval, zjistil bych, že se tomuto tématu věnují s houževnatostí podobnou třeba prvnímu letu do kosmu. Připomnělo mi to stovky IMHO zbytečných mediálních hodin kolem smrti Havla - jako by se v tu dobu vůbec nic jiného nedělo. Tím neříkám, že to nebylo důležité, jen zpochybňuji nutnost přemíry času věnované tomu v médiích na úkor ostatních věcí.
zdroj: spektrometry.cz

Abych se ale vrátil k titulku... co mě - mimo výše zmíněnou repetitivnost ad absurdum - překvapilo nyní, stejně jako rejpálka (díky mu za inspiraci), byla absence informovanosti o možnostech detekce methylalkoholu. Přítomnost methanolu lze totiž zjistit i přes zavřenou láhev. Viz např. čas 5:20 v této reportáži ČT, nebo informace o RAMAN FirstGuard spektometru (první odkaz na google po zadání "detekce methylalkohol").

Proč se o tomto nemluvilo? (pokud ano a křivdím, prosím zanechejte komentář, jak jsem psal na začátku, podrobně jsem média nesledoval) Kolik takových přístrojů má k dispozici Policie či Celní správa? Mají vůbec nějaké? Pokud ne, proč ne? Poku ano, kolik? Kolik z vás vědělo o této možnosti? A proč o tom tak málo lidí ví, když stačí triviální dotaz na Google?

Možná, že jsou přístroje prostě moc drahé nebo nedostupné nebo co já vím... to by ale přece měli zkoumat novináři a média. Nebo je to nezajímavá informace? V kauze, kde lidi umírají kvůli tomu, že pijou nekvalitní falšovaný alkohol, přičemž máme možnost detekce bez poškození či otevření lahve... mi to přijde jako informace zajímavá.

Možná, že jsem ale příliš náročný občan a raději bych se měl zajímat o to, kdo vypadne v TalentManii či kdo se s kým vyspal na Farmě...


PS: Dal jsem si tu práci a napsal na RigakuRAMAN.com dotaz, kolik že takové zařízení stojí, a zda je opravdu schopno detekovat methylalkohol skrze neotevřenou láhev. Dle jejich Product Marketing Managera výše uvedený přístroj stojí něco mezi 30 a 35 tisíci USD (něco přes 65 tisíc Kč)[1], a ano, je schopno.

edit 14.10., 22:52:
[1] omlouvám se všem čtenářům, nějak se mi zakutálela nula :-/ Díky Petrovi za upozornění.

2 komentáře :

petr řekl(a)...

$30K je spis 600K kc.

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

ay, nějak mi vypadla nula :) ty Kč oddělám uplně, ať si to každý přepočítá dle aktuálního kurzu... Díky za upozornění, každopádně, velmi se omlouvám všem čtenářům.