Prohlédněte si blog v dynamickém zobrazení, např. Classic, Magazine, Sidebar, či Timeslide

pátek 21. prosince 2007

Veselé Vánoce! (..se Santou, nebo bez?)

obrázek Madonny se Santou (zdroj: www.anti-santa.cz)V prvé řadě přeji všem čtenářům Veselé Vánoce, pohodu, klid a slabé kocoviny! Právě se balím, a nějak na mě přišla vánoční nálada :)

Trošku mi to kazí bolest v krku, fakt že budu muset zítra vstávat ve 4:30h a to, že nemůžu najít klíče od bytu. No, ale nevadí, částečně to vykompenzovalo objevení existence zajímavého projektu s všeříkajícím názvem Anti Santa.

"Naším cílem je odstěhovat Santu Clause zpátky tam, kam patří - do Spojených států, Anglie a dalších států s anglosaskou tradicí..
..My pak čas od času budeme vaše ohlasy rozesílat reklamním agenturám a firmám, v jejichž reklamě se objeví Santa, červená čepice, sobi a podobný nevkus. Jen tak, aby viděli... a aby věděli!
Všichni jsme jejich zákazníci (přinejmenším potenciální). Když nás bude hodně, uvědomí si, že přicházejí o zisky.."


banner Anti SantaVzhledem ke svému "rebeloidnímu obrození", které jsem onehdá prodělal (už jste konečně podepsali petici proti radaru? :) asi nikoho nepřekvapí, že mě stránky Anti Santa velmi zaujaly. Osobně nemám tak vyhrazený názor jako oni, ALE..

..Dárky by měl podle mě nosit Ježíšek, žádný Santa a sobi. Ježíšek totiž pro mě byl vždycky něco mystického, cosi abstraktního, co dává prostor pro fantazii a vlastní představy. Pupkatý fousatý pán je naproti tomu něco jako hamburger - naservírovaný a úhledně zabalený pro masové konzumenty, nejlépe ještě následovaný kamiónem plným Coca Coly.

Naproti tomu, červená čepice jakožto symbol Vánoc mi zas tolik nevadí. Červené čepice můžeme přece nosit i když čekáme na Ježíška. Vnímám to jako něco mezinárodního, něco sjednocujícího - když se sejde skupina lidí s červenýma čepicema na hlavě, je přece jedno, jestli 2 "věří" v Ježíška, 3 v Santu a 4 v Dědu Mráze - prostě slaví Vánoce a mají nějaký společný symbol. Já mám symboliku rád.. a nosit s sebou třeba stromek, jakožto alternativní symbol Vánoc, by se mi fakt nechtělo. Háček je pak trošku v tom, že symbol červené čepice je implicitně spjat se Santou, což bohužel znamená, že nákup červených čepic nepřímo podporuje "SantaVánoce" :(

Co ale zcela chápu, je rozhořčení autorů stránek nad ztotožňováním Santy s Ježíškem (viz sekce Jak to celé vzniklo a přilehlý obrázek). To je nehorázná drzost! Obrázek, na kterém je Santa Claus, sněhulák atd. s textem "Ho! Ho! Ho! zvolal Ježíšek s veselou vánoční náladou.." To musí zmizet!! Nemyslíte?

3 komentáře :

Anonymní řekl(a)...

Naprosto s tím článkem souhlasím, především ztotožňování Ježíška se Santou mě extra vytáčí. Nebo s Milukášem, ten má taky vousy. Jen se bojím, že se firmy dobrovolně pána v barvách Coca Coly (možná je to urban legend, nevím), jakožto slušného reklamního propagátora, nezřeknou.
Jo, a s tím radarem mě už ne**r!!! Neznamená to, že s tím souhlasím, ale tato Tvoje "agitace" mě dnes vytočila vic, než Santa. Navíc jsi neco slibil.
Hezké vánoce mimochodem :-D

Martin crysman Zahradník řekl(a)...

:) Jaká "agitace"? Dyk to byla jen jedna věta - a ještě k tomu v polosrandě (viz užitý smiley)

A co jsem slíbíl? Nějak už nevím.. :(

Jojo, šťastné a veselé, můj věrný čtenáři :)

Anonymní řekl(a)...

Cely problem je o tom, ze Jezisek je naprosto komercne nevyuzitelny, vime, cili proto Santa