A máme tu slíbené povídání o zrádnostech použití symbolů v různých kulturách. Inspirací pro napsání tohoto článku mi bylo navštívení univerzitního copy centra.
V jednom předmětu tady (Marketing internacional) profesorka někdy na začátku rozebírala, jak je důležité znát kulturní odlišnosti při plánování mezinárodního marketingu. Uváděla příklady jako třeba bílá versus černá nebo arabský způsob čtení.
Černá versus bílá?
Zatímco u nás v Evropě a na západě obecně je černá tradičním symbolem smutku, v Číně je to bílá! Zjevně tedy není nejlepší nápad jít na pohřeb v černém obleku..
Arabský způsob čtení?
Představte si, že vyrábíte prací prášek a exportujete ho do Egypta například. Protože Váš produkt musí být přístupný co nejširšímu možnému segmentu obyvatel, z nichž je nezanedbatelné množství negramotných, více než textu užijete názorných obrázků, které jsou pochopitelné všem. Např.:
Jaká to ale podivnost pro arabského občana, který čte zprava doleva. Mám čisté tričko [camiseta], použiju Superpower a mám nějaké skvrny?
A teď onen důvod, proč o tom všem píšu - i když je to jistě zajímavé samo o sobě - přemýšleli jste někdy o takových věcech? Já se musím přiznat, že nikoliv. Tedy šel jsem si jednoho dne nechat něco zkopírovat do místního univerzitního copy centra. Trošku mě zarazil symbol, který si firma vybrala za své logo...
Tedy.. až budete mít firmu vyznačující se mezinárodními vztahy, myslete i na jiné věci než na cenu, obrat, efektivitu.. :)
[±] zobrazit/skrýt více/méně!
V jednom předmětu tady (Marketing internacional) profesorka někdy na začátku rozebírala, jak je důležité znát kulturní odlišnosti při plánování mezinárodního marketingu. Uváděla příklady jako třeba bílá versus černá nebo arabský způsob čtení.
Černá versus bílá?
Zatímco u nás v Evropě a na západě obecně je černá tradičním symbolem smutku, v Číně je to bílá! Zjevně tedy není nejlepší nápad jít na pohřeb v černém obleku..
Arabský způsob čtení?
Představte si, že vyrábíte prací prášek a exportujete ho do Egypta například. Protože Váš produkt musí být přístupný co nejširšímu možnému segmentu obyvatel, z nichž je nezanedbatelné množství negramotných, více než textu užijete názorných obrázků, které jsou pochopitelné všem. Např.:
Jaká to ale podivnost pro arabského občana, který čte zprava doleva. Mám čisté tričko [camiseta], použiju Superpower a mám nějaké skvrny?
A teď onen důvod, proč o tom všem píšu - i když je to jistě zajímavé samo o sobě - přemýšleli jste někdy o takových věcech? Já se musím přiznat, že nikoliv. Tedy šel jsem si jednoho dne nechat něco zkopírovat do místního univerzitního copy centra. Trošku mě zarazil symbol, který si firma vybrala za své logo...
Tedy.. až budete mít firmu vyznačující se mezinárodními vztahy, myslete i na jiné věci než na cenu, obrat, efektivitu.. :)
[±] zobrazit/skrýt více/méně!
3 komentáře :
Treba chteli v copy centru vyjadrit, jak se jim jevi uzivatele jejich sluzeb:)
Taky mě to napadlo, když jsem tam 10 minut stál jak.. logo :)
PS: příště též prosím o podpis, ať vím, s kým komunikuju.
OK., that's me, Ada
Okomentovat